Pociągi regionalne z Sierpca do Rypina mogą ruszyć w grudniu 2027 r. Wstępne plany mówią o organizacji trzech par połączeń. Wcześniej poprawę oferty odczują podróżni korzystający z odcinka Płock – Sierpc.
Trwa
odbudowa stacji Rypin, która poprzedza zapowiadane na grudzień przyszłego roku uruchomienie pociągów regionalnych z Brodnicy. Kursy sfinansuje samorząd województwa kujawsko-pomorskiego. Na dalszym odcinku linii 33 między Rypinem a Sierpcem (mazowieckie) jedynym połączeniem pasażerskim pozostanie nadal dalekobieżny TLK „Flisak” z Gdyni do Katowic, uruchamiany przez PKP Intercity.
Są wstępne plany, nie ma ostatecznej decyzji
Jest jednak prawdopodobne, że zmieni się to po kolejnym roku. – Aktualnie analizowana jest możliwość uruchomienia nie wcześniej niż w grudniu 2027 r. trzech par pociągów na odcinku Sierpc – Rypin – mówi Marta Milewska, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego. Kursy miałyby być organizowane wymiennie z samorządem województwa kujawsko-pomorskiego.
Jeśli do reaktywacji rzeczywiście dojdzie, ruch regionalny będzie odbywał się po wieloletniej przerwie na całej linii 33 Kutno (łódzkie) – Płock – Sierpc (mazowieckie) – Rypin – Brodnica (kujawsko-pomorskie). Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało niedawno, że w przyszłym roku pomiędzy Płockiem a Sierpcem przeprowadzony będzie remont torów, a dopuszczalna prędkość zostanie podniesiona z 70-80 do 120 km/godz. Powinno się to przełożyć na poprawę oferty Kolei Mazowieckich.
Kursów do Płocka powinno nieco przybyć
– Zapowiadane przez PKP PLK przeprowadzenie prac utrzymaniowo-naprawczych bez wątpienia wpłynie na czas przejazdu. Ostateczny zakres przeprowadzonych robót oraz docelowa prędkość maksymalna dla pociągów pasażerskich będzie podstawą do analiz i planowania w kontekście ewentualnego zwiększenia oferty przewozowej na tym odcinku bez konieczności angażowania dodatkowego pojazdu spalinowego – zapowiada nasza rozmówczyni. Oznacza to, że jeśli po przyspieszeniu ruchu możliwe będzie ułożenie rozkładu jazdy z większą liczbą kursów obsługiwaną taką samą liczbą jednostek, Koleje Mazowieckie najprawdopodobniej zwiększą częstotliwość połączeń.
Na kształt rozkładu zdaniem samorządu wpływać będzie wciąż długość jednotorowego szlaku Płock-Trzepowo – Sierpc. Odcinek ten ma ok. 28 km, a pociągi nie mogą się na nim mijać. Region postuluje więc budowę nowej mijanki w rejonie Gozdowa. Zarządca infrastruktury poinformował niedawno, że
będzie analizował możliwość przeprowadzenia takiej inwestycji.
Na razie większych zmian nie będzie
Pozytywne skutki przyszłorocznego remontu na trasie Płock – Sierpc powinny być zauważalne w grudniu 2026 r. Do tego czasu podróżni nie powinni spodziewać się znaczących zmian w ofercie. – W rozkładzie jazdy obowiązującym od 14 grudnia 2025 r. liczba pociągów spółki KM zostanie tam utrzymana na obecnym poziomie – stwierdza Marta Milewska. W dni robocze zaplanowano jedenaście kursów w każdym kierunku, w dni wolne – dziesięć.